Je moet wel realistisch zijn! Toch?

Tijdens gesprekken met mijn coachees komt regelmatig ter sprake wat ze het liefste zouden willen als ze daar voldoende moed voor zouden hebben. Ik vind het best opvallend hoe weinig mensen een pasklaar antwoord hebben op deze vraag, maar degenen die dat wel hebben, vertellen dan meestal direct nadat ze het antwoord hebben gegeven: “Maar ja, ik moet wel realistisch zijn natuurlijk.” Ik heb ook altijd gedacht dat je als mens realistisch moet zijn, maar ondertussen weet ik beter en daar wil ik je graag meer over vertellen.

Ieder mens heeft een wens die hij of zij het liefste zou willen verwezenlijken. Ik heb het hier niet over een materialistische wens, maar over een verlangen om als mens te doen waarvoor je bent geboren. Inzicht in deze wens is natuurlijk belangrijk, maar zelfs degenen die wél weten wat ze willen, doen daar heel vaak niet zo veel mee. Blijkbaar houdt iets ze tegen.

Weet jij waar je nu écht blij van wordt?

Zolang ik me kan herinneren heb ik zelf ook met dit ‘probleem’ geworsteld. Ik wilde heel graag iets doen waar ik écht blij van werd, maar ik had geen idee wat dat ‘iets’ nu precies was. Na veel opleidingen, cursussen en trainingen, kwam ik er langzaam maar zeker achter dat ik het meest blij werd van het helpen van mensen die met hetzelfde probleem worstelen als ikzelf. En dat ‘probleem’ is niet precies weten waar je nu écht blij van wordt én (nadat ik dat inzicht wel had), voldoende moed verzamelen om daadwerkelijk de stap te zetten.

Ondertussen is het alweer bijna 10 jaar geleden dat ik zelf ‘de stap’ heb durven zetten, maar dat ging niet bepaald zonder slag of stoot. Ik was namelijk best succesvol geworden met wat ik deed en er was dan ook geen externe oorzaak die mij dwong om te veranderen. De oorzaak zat in mezelf, maar het heeft behoorlijk wat energie gekost, voordat ik dat door had. De belangrijkste inzichten heb ik geleerd en ontdekt tijdens de opleiding tot creatiecoach. Vooral het inzicht dat onze emoties ons interne navigatiesysteem vormen, heeft mij enorm geholpen bij het waarmaken van mijn verlangen om als zelfstandige aan de slag te gaan en zodoende voor mezelf en anderen een wezenlijk verschil te maken.

Mag jij je bang voelen?

Hoewel mijn vrouw ook een goed inkomen had, zou het zónder mijn inkomen voor ons gezin een grote uitdaging worden om alle maandelijkse vaste lasten te kunnen betalen. We hadden een hypotheek, 2 studerende kinderen en alle ‘normale’ bijkomende kosten. Alleen al de gedachte om niet voor mijn gezin te kosten zorgen, zorgde ervoor dat ik de stap niet durfde te zetten. Ik voelde me bang.

Vanuit mijn opleiding tot creatiecoach wist ik dat emoties als ons interne navigatiesysteem fungeren en dat iedere emotie een eigen kwaliteit heeft. De emotie ‘bang’ heeft als kwaliteit ‘wees bedachtzaam’. Je kunt deze kwaliteit pas ontvangen als je jezelf toestaat om je bang te voelen. Dus in plaats van tegen je zelf te zeggen: “Ik ben niet bang, ik ben niet bang, ik ben niet bang en vervolgens iets doms te doen”, sta je jezelf toe om het bange gevoel volledig te voelen. Want pas als je jezelf volledig toestaat om je bang te voelen, zal je merken dat je ‘vanzelf’ datgene gaat doen waar je bang voor bent, maar waarvan je diep van binnen weet dat je het moet doen. En als je dat dan gedaan hebt, dan voel je je stoer. Je voelt je stoer, omdat je de moed hebt gehad om het toch te doen. En laat dat nu net de betekenis van moed zijn, je bang voelen en het toch doen.

Toen ik eenmaal de moed had verzameld om de sprong te wagen, bleek dat ik datgene wat ik daarvoor als niet realistisch betitelde, opeens heel realistisch was. En dat was het moment waarop mijn belemmerende overtuiging dat het wél realistisch moet zijn, opeens was opgelost.

Dus als jij rondloopt met een knagend gevoel dat je eigenlijk niet doet waar je écht blij van wordt, vraag jezelf dan eens af of jij je bang mag voelen. En als het eerlijke antwoord ‘nee’ is, dan is het tijd om daarmee aan de slag te gaan. Nu weet ik uit ervaring dat je bang voelen iets is dat we liever niet willen ervaren. Het is immers niet stoer. Maar je stoer gedragen, terwijl je je eigenlijk bang voelt, leidt er alleen maar toe dat je steeds opnieuw beslissingen maakt die je verder afbrengen van datgene wat je diep van binnen het liefste wilt. Daarom nodig ik jou van harte uit om jouw interne navigatiesysteem te leren gebruiken.

Wil jij jouw navigatiesysteem leren gebruiken?

Ben je er helemaal klaar mee om steeds maar weer verkeerde beslissingen te maken? Of heb je anderszins het knagende gevoel dat je in een negatieve spiraal zit en lukt het je maar niet om dit te doorbreken? Dan heb ik heel goed nieuws voor jou. Want tijdens een persoonlijk gesprek kan ik jou vertellen hoe jij jouw ingebouwde navigatiesysteem kunt gebruiken, zodat je direct inzicht krijgt in de emotie die jou nu nog belemmert. Ik nodig je dan ook van harte uit om hiervoor een keer persoonlijk met mij van gedachten te wisselen. Uit ervaring weet ik dat zo’n gesprek plannen best wel een beetje spannend kan zijn, dus je hebt hier wel een beetje moed voor nodig.

En? Heb jij de moed?

Als jij het gevoel hebt dat ‘iets’ jouw ontwikkeling belemmert, wacht dan niet langer en plan via deze link een gratis belafspraak. Mocht dit voor jou op dit moment nog een te grote stap zijn, dan nodig ik jou uit om eerst mijn gratis E-boek te lezen. In het E-boek vind je 3 vragen die jou helpen om inzicht te krijgen in dat ‘iets wat jou nu nog belemmert’ en lees je welke stappen je kunt zetten om dit ogenschijnlijk onoplosbare probleem op te lossen.

Ik wens je heel veel leesplezier zie er naar uit om je binnenkort te ont-moeten.

Hartelijke groet,

René Bussink

Coach & Sparringpartner voor ambitieuze professionals

Plaats een reactie